harold-into-south-east-asia.reismee.nl

Gooooooooood Morniiiig Saigon!!!!!!!!!!!!!!

Hierbij helaas alweer mijn laatste verhaal van deze reis.... Na de nachttrein vanuit sapa naar Hanoi, de dag in Hanoi te hebben doorgebracht,dezelfde avond nog in de bus naar Hue gestapt.Dit is een zgn `sleeper-bus` met bedden in plaats van stoelen en is dus een ZEER confortabele manier van reizen!! De afstand van Hanoi naar Hue is 650 km maar vanwege de lage snelheid (geen snelwegen in Vietnam) duurde de rit 13 uur en was dus de volgende morgen rond 09.00u in Hue. Daar een hostel gevonden en een beetje rond gewandeld. De volgende dag (21-03) een dagtour naar `De-militarized zone` (DMZ) gemaakt. Dit was de scheidingslijn van noord en zuid Vietnam van 1954 tot 1975. In die tijd waren het 2 verschillende landen zoals noord en zuid Korea nu zijn,en hier is (wat de naam tegenspreekt) het hevigst gevochten in de Amerikaanse orlog tegen Vietnam. In deze zone zijn ook de `Vinh Moc-tunnels`. Deze tunnels zijn nooit ontdekt tijdens de oorlog en zijn in het diepste geheim gegraven door 90 familie`s die hier tijdens de oorlog zo`n 6 jaar op een diepte tussen 12 en 23 meter gewoond en gewerkt hebben. Het gebied telt nog veeeele tonnen aan on-ontplofte landmijnen en bommen en er vallen daardoor ieder jaar nog zo`n 1100 doden!!! Op 23-03 weer op de bus gestapt naar Hoi-an. Dit is een gezellig dorpje met vele oude gebouwen in het centrum,en wat bekend staat om zijn kleermakers. Daarnaa naar Nha-Trang met de sleeper-bus wat bekent staat voor zijn stranden,maar omdat het niet echt strandweer was, (harde wind en regen) maar besloten om de volgende dag door te reizen naar Dalat. In dit bergdorpje ben ik 2 dagen gebleven en weer een `motorbike` gehuurd. Ik heb 2 mooie dagtochten kunnen maken en dit keer was het droog en zonnig,in tegenstelling tot Sapa!! Haha. Op 28-03 weer in de bus naar Saigon wat tevens de laatste bestemming is van mijn `Open-bus-ticket`. Vanuit hier ben ik nog 3 dagen naar de `Mekong delta` gegaan. De Mekong-river is 4500km lang , begint in Tibet en eindigd hier in Vietnam in de Zuid Chinese zee. De (Vietnamese) Mekong-delta staat bekend om zijn vele rijst en koffie palntages en we hebben dan ook verschillende `Minority-villages` bezocht waar je kan zien hoe ze deze gewassen verbouwen en verwerken. Hierbij komen (bijna) geen machine`s aan te pas en het hele proces gaat al eeuwen op dezelfde wijze. Ter afsluiting vandaag nog 1 dag in Saigon en morgen (helaas) weer het vliegtuig in naar Nederland.

Harold.

Wilco Debbie en Lars

Hey Harold,

Zo te lezen is het je allemaal weer goed afgegaan. En nu alles weer gereed maken voor naar huis te komen ?? ( Backpack pakken ??? ) Alvast een goede terugreis en we zien je komende week wel weer.

Groetjes ons 3e

Peettante

Ha die Harold,

Ik heb je verhaal weer gelezen. Die bus dat is wel lekker maar dan zie je ook niks neem ik aan als je naar buiten kijkt, maar als je 13 uur in de bus moet zitten is het wel lekker dat je kunt liggen.
Je hebt weer veel gezien en beleeft in die paar maanden. Maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan.
De foto's waren ook weer geweldig.

Ik wens jou een goede reis terug en zie je binnenkort wel weer verschijnen in Nederland.

Groetjes peettante

Frank

Hee Harold, Kei skon wat je allemaal weer gezien en gedaan hebt! Wij wensen jou weer een goeie terug reis, en dan zien we mekaar over een paar daag wel weer.... Dan buurten we weer bij!

Groeten Frank

will

hee harold heb foto`s gezien en herken er wel n paar van zoals die tunnels en drijvende markt en zo ok , een goede terugvlucht en zie je in boxtel gr will

Dorien

Laatste week wel nog veel culturele plaatsen bezocht!
Goede terug reis en tot snel!!!

Harrie van der Heijden

Hoi Harold, nog bedankt voor de leuke kaart voor mijn verjaardag, dat je nog tijd hebt om daar aan te denken. Als ik zo je verhalen lees heb je weer het nodige gezien en meegemaakt. We mogen je straks met recht een "wereld reiziger" noemen.
Als je straks terug bent zullen we nog wel een keertje afspreken om alles nog een s een keer uit de eerste hand van je te horen.
Een goede terug reis naar Nederland .

groetjes Je peetoom en tante .

CSAER

DCVIAGSUDJKYGHAKAHDDHJS GTF